LA RECERCA D´EN JAUME FERRÉ TUYÀ

Marta Fos Ferré 

Tanco els ulls, respiro, m’emociono i ploro. Asseguda davant la fossa on hi ha enterrat el Jaume Ferré Tuyà, germà del meu avi, sento una esgarrifança d’emoció que em recorre per tot el cos. Tenia només vint anys. Era un jove de Font-rubí que es va trobar enmig de la guerra i que no ha pogut descansar mai en pau amb la seva família.

Aquesta és la història del Jaume, però quantes altres històries hi ha de joves de Font-rubí i d’arreu que van viure com ell un cop tan dur durant la Guerra Civil?

Com a nets i netes de familiars morts o desapareguts al front, ens hem interessat per què els va passar als nostres familiars durant aquell temps? Els hem buscat? Sabem on van estar i què els va passar? Estem mantenint viu el seu record?

En Jaume Ferré Tuyà va néixer el 1918 a Font-rubí. Vivia a Cal Manel i era fill del Miquel Ferré i la Rosa Tuyà, els meus besavis. El seu germà era el Joan, el meu avi. A principis del desembre de 1937 va haver de marxar de Font-rubí per fer la instrucció premilitar a Sant Cugat del Vallès. A principis del febrer de 1938 va anar destinat al front, però ja no en sabem res més d’ell. No sabem on va estar, on va anar destinat ni què li va passar.

Els meus besavis de Font-rubí, a principis de desembre del 1938 van rebre una notícia molt trista: el seu fill estava ferit molt greu al front. En Jaume ja no va poder tornar mai més a Font-rubí. Va morir el 15 de desembre del 1938 a l’hospital Base de l’Exèrcit de l’Ebre a Reus.

Ell i el meu avi, el Joan, estimaven Font-rubí. Cal Manel els va veure créixer i va ser testimoni de com n’estaven d’units els dos germans. El desembre de 1938, però, la tristesa i el dol per la mort d’un ésser tan estimat van arribar a cada racó de la casa i al cor de tots els seus éssers estimats.

La família volem tancar aquest dol familiar, volem saber on va estar el Jaume durant tot el 1938 i saber què li va passar. Pensem que a Font-rubí hi podem trobar les respostes que estem buscant. Si llegiu aquest article potser ens podeu ajudar. Guardeu alguna carta, algun record, alguna fotografia que ens pugui ajudar a saber alguna cosa més d’ell?

Heu sentit a parlar del Jaume? Teniu algun familiar que potser va anar al front amb ell? Ell era de la quinta del 39. Qualsevol petit detall pot ser una finestra de llum en la nostra recerca que vam iniciar fa tres anys i tot i que hem buscat a moltíssims arxius del Penedès, de Catalunya i d’arreu, ens està costant molt trobar alguna cosa del Jaume i el seu pas pel front durant tot el 1938. Si sabeu alguna cosa d’ell, us agrairíem que us poseu en contacte amb la revista Montònec al correu [email protected]. Moltíssimes gràcies.

El regal més preciós que podem fer a les persones que ens han precedit és mantenir viu el seu record, honrar la seva petjada per aquest món i els valors que ens han transmès.

Comentaris


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article