Nou cavistes abandonen la DO Cava per crear la marca Corpinnat

El Consell Regulador de la DO Cava tanca files i dóna una imatge d'unió davant de la sortida de Corpinnat

per Josep M. Rovira

Economia, Comarca

Corpinnat
Corpinnat

Els nou elaboradors de cava agrupats sota la marca col·lectiva Corpinnat: Gramona, Llopart, Nadal, Recaredo, Sabaté i Coca, Torelló, Huguet Can Feixes, Júlia Bernet i Mas Candí, han abandonat aquesta setmana la Denominació d’Origen Cava. Volen distingir la singularitat dels seus productes amb una normativa pròpia on fixen uns estàndards de qualitat i prestigi limitats a la plana penedesenca.

No ha estat possible l’entesa amb la DO Cava per poder etiquetar les seves ampolles amb la marca pròpia i alhora mantenir el nom de ‘cava’. Les negociacions han durat gairebé un any i finalment Corpinnat ha decidit aixecar-se de la taula.

Els principals esculls en les converses entre Corpinnat i la DO Cava han estat la limitació geogràfica i els controls de qualitat. El Consell Regulador del Cava no accepta la limitació territorial i tampoc ha vist amb bons ulls que Corpinnat vulgui sotmetre la qualitat dels seus productes a una auditoria independent. Precisament aquestes dues condicions, els nou cavistes diuen que són el cor de Corpinnat i per això s’han vist obligats a la sortida.

 

Aquest és el segon cop que un col·lectiu d’empresaris abandona la DO Cava, després que el 2014 diversos elaboradors creessin la marca Clàssic Penedès, emparada per la DO Penedès.

 

La DO Cava, l’Institut del Cava, Pimecava, l'Associació de Viticultors del Penedès, Unió de Pagesos, i JARC, han comparegut conjuntament per donar una imatge d'unitat, arran de la sortida de Corpinnat de la DO Cava.

Una marxa que els ha dolgut, però que accepten amb resignació perquè "és la seva decisió i la respectem plenament".

 

Pensen que han deixat la denominació d'origen impulsats per necessitats comercials: "S'han adonat que per subsistir havien de fer alguna cosa especial". Els cellers que integren Corpinnat configuren la gamma alta del vi escumós i al·leguen que la imatge que envolta al cava dificulta la comercialització de les ampolles amb un preu de venda més elevat. 

el problema el tenen amb els caves de 10 i 15 euros

"El seu problema no és el cava de tres euros, el problema el tenen amb els caves de 10 i 15 euros", ha reblat Guilera president de Pimecava, exposant que la gamma mitjana del cava ha assolit un nivell d'excel·lència que compromet les expectatives comercials de les marques que tradicionalment han venut a preus més cars.

 

 

Tots han volgut donar un missatge d'optimisme i de mirada cap al futur. “La qualitat és patrimoni de tots, no d'uns quants, el cava té prestigi i un reconeixement molt ampli”.

Des de l'associació de Viticultors del Penedès, Unió de Pagesos i de la JARC

el pagès està fent una bona feina                          

asseguren que el pagès està fent una bona feina a l'alçada del que demanen els elaboradors. Aquesta nova escissió preocupa als pagesos, però es tracta d'un percentatge molt petit dins del sector. “Ens preocupa més tenir una bona qualitat i que ens puguem guanyar la vida tots plegats”.

 

Que és Corpinnat?

 

CORPINNATés una Marca Col·lectiva de la Unió Europea nascuda amb la voluntat de distingir els grans vins escumosos elaborats al cor del Penedès.

 

Dintre dels requisits de més exigència de Corpinnat destaquen l’obligatorietat de treballar amb raïm 100% ecològic i collit a mà, criances mínimes de 18 mesos, la incorporació del viticultor en la cadena de valor i la garantia que el 100% del procés de vinificació es fa a la propietat.

 

Els nou cavistes fixen una distinció geogràfica per a 46 municipis situats entre les conques del Llobregat, el Gaià, el Tous, el Carme i la serralada prelitoral fronterera amb el Garraf.   En el mapa es pot veure clarament com Font-rubí n’és pràcticament el centre geogràfic.

 

Comentaris


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article